Kissné Lantos Éva
Algoritmizálás a tanórákon, problémamegoldás LEGO®
robottal – tapasztalatok, lehetőségek megosztása
A digitális technológia, a robotika és az automatizáció gyors fejlődése miatt kiemelkedő feladatunk lett, hogy már az általános iskolában is nagy gondot fordítsunk tanulóink digitális kompetenciáinak, algoritmikus gondolkodásának fejlesztésére.
A problémamegoldás képességének fejlesztésére számos területen és tanórán adódik lehetőség. Hiszen algoritmusokat hajtunk végre nap, mint nap a napi rutinunkban, matematikai műveletek végzésekor, vers- és műelemzéskor, nyelvtani összefüggések alkalmazásakor, természettudományos kísérletek végrehajtásakor, de sütés-főzés vagy barkácsolás közben is. A különböző sportokban is megjelenek az algoritmusok.
Kerettanterv |
Témakör |
Óraszám 5–6. évfolyamon |
Óraszám 7–8. évfolyamon |
Összesen |
2012 |
Problémamegoldás |
14 |
28 |
42 |
2020 |
Algoritmizálás és blokkprogramozás |
14 |
15 |
48 |
Robotika |
11 |
8 |
Informatikaórán az új kerettantervben a Problémamegoldás témakörét felváltotta az Algoritmizálás és blokkprogramozás és a Robotika témakör. Több órát is fordítunk ezekre a területekre. Az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére, az algoritmizálás témakörének játékos bevezetésére sokféle online alkalmazás közül választhatunk:
- LightBot (http://www.sagiweb.hu/main/i5/lightbot/logogame.html)
- Code.org (https://code.org/)
- CodeMonkey (https://www.codemonkey.com/)
- CodeCombat (https://codecombat.com/)
- Ozaria (https://www.ozaria.com/)
Az utóbbi évtizedben a robotok térhódítása nemcsak az iparban, de életünk minden területén megfigyelhető, megjelentek az oktatási célra készített robotok is. Alsó tagozatos diákok számára jól használható:
- a Botley,
- a Bee-bot,
- a MIO és
- a LEGO® WeDo 2.0;
A felső tagozatsoknak figyelmébe ajánljuk:
- a UBTech Alpha 1E robot,
- a NAO és
- a LEGO® Mindstorm EV3.
Ezek beszerzéséhez támogatást kaphatunk különböző pályázatok segítségével (pl. National Instruments Mentor Program, Nemzeti Tehetség Program, Erasmus program).
A LEGO® Mindstorm EV3 robotok előnye, hogy sokféle izgalmas robot építhető a készletből. Programozására használható a LEGO® Mindstorm programozási felülete (Labview), a Scratch 3.0, a Python programozási nyelv és a Makecode. Leírást, oktatási segédanyagot, programozási feladatokat találhatunk az EV3 robotok programozásához kiválóan alkalmazható magyar nyelvű könyvekben, feladatgyűjteményekben:
- Kiss Róbert: A MINDSTORMS EV3 robotok programozásának alapjai. 111 feladat LEGO MINDSTORMS EV3 és NTX robotokhoz.
- Barbalics Dóra Krisztina – Solymos Dóra: Lego Mindstorms EV3 robotok programozása. Szakköri segédanyag tanárok számára.
- DTH Tudásbázis;
- Nemzeti Köznevelési Portál – óravázlatok
A robotokat informatikaórán kívül is használhatjuk, segítségükkel érdekesebbé tehetjük tanóráinkat, legyen az egy órai feladat (lásd az alábbi képen (49. ábra), ahol betűrendbe kellett rakni a gyümölcsök neveit angolórán), véletlenszerű sorsolás vagy óra végi értékelés.
Technika- és fizikaórára bevihető a célbadobó robot (50. ábra), ahol az erőkarról, a szöghajtásról és lassító áttételről tanultakat alkalmazhatjuk a gyakorlatban.
- 49. ábra: Betűrend kialakítása angol órán
- 50. ábra: Célbadobó robot
Tanórán kívüli lehetőségek a robotok felhasználására:
- Szakköri foglalkozás
- Interaktív robotbemutatók
- Házi robotszumó verseny
- Robotika tábor
- Nemzetközi együttműködés (Erasmus program)
Ha szeretnénk megmérettetni tanulóink tudását, akkor sokféle hazai és nemzetközi verseny közül választhatunk:
- Hazai versenylehetőségek: Robotszumó (RoboLabor robotversenyek).
- Helyi kezdeményezésű versenyek (Mechwart Kupa, RobotOlimpia – Hajdúböszörmény), Robotprogramozó Országos Csapatverseny.
- Nemzetközi versenyek: FIRST® LEGO® League, World Robot Olympiad™.
A robotikaoktatás kihívása lehet, hogy a technológia gyors fejlődése folyamatos önképzést igényel, a robotok megépítésére, programozására is sok időt kell fordítanunk, amire a tanórai keret nem elegendő, valamint a helyigényünk is megnövekszik a robotok, eszközök, robotpályák tárolásával. A robotika oktatásával, felhasználásával korszerű ismereteket tudunk tanítványaink számára nyújtani és a tanulók jól motiválhatók ezekkel az eszközökkel. Kiválóan alkalmazható a projektpedagógia a Digitális Témahéten, vagy más projektben.