Gurbánné Papp Mária
Álmodj, tervezz, alkoss!
Digitális Közösségi Alkotóműhely
DKA – ez a három betű egy különleges tér kódja, ahol a tanulás, az alkotás és a játék kiegészítik egymást. Ahol a résztvevők játékos formában ismerkedhetnek meg a digitális kultúra értékteremtő lehetőségeivel. Jelmondatunk: Álmodj, Tervezz, Alkoss!
A Nyíregyházi Szakképzési Centrum 300 m² alapterületű Digitális Közösségi Alkotóműhelye a GINOP-6.2.3-17-2017-00017 projekt keretében került kialakításra. A 2018 novemberi átadástól folyamatosan végzünk fejlesztéseket, arra törekszünk, hogy a DKA tudatos használójává váljunk. A szakmai munka során figyelembe vettük a Digitális Oktatási Stratégia, az Ipar 4.0 és a Szakképzés 4.0 elvárásait.
A DKA mint közösségi tér:
- Lehetőséget ad, mert rendelkezésre áll szinte minden eszköz, gép, ami szükséges lehet egy ötlet megvalósításához, legyen az akár egy robotkar, hímzőgép vagy lézervágó.
- Segítséget ad, mert a Közösségi Alkotóműhelyben dolgozó szakemberekhez bátran fordulhat, ha bármilyen probléma adódik a munkája során. Ha szükséges, meg is tanítják az eszközök, gépek használatát.
- Közösséget ad, mert a hasonló érdeklődési körű emberek igazán pezsgő szakmai közösségeket hozhatnak létre. Tanári tréningek, vállalati képzések helyszíne, de önszerveződő csoportok is működhetnek itt.
- Teret ad, mert rendezvények, programok helyszíne, ahol fejlődhet, vagy akár mások segítségére is lehet.
A műhely küldetése, hogy a különböző korosztályok számára megmutassa: a technológia mindenkié, és bárki képes működő dolgok megalkotására.
A DKA az alábbi területeken kínál lehetőséget:
- 3D nyomtatás,
- CNC megmunkálás,
- programozható robottechnológia alapjai,
- modern robottechnológia
- gyártástechnológiai megvalósítás,
- elektronikai alapok,
- famegmunkálás,
- virtuális valóság,
- textilmegmunkálás,
- drón programozás és vezérlés,
- hegesztési technológiák,
- gyártósori szimulátor,
- tervezési technológiák.
A térség gazdálkodó szervezeteinek közreműködésével, szakmák népszerűsítése és a duális szakképzés erősítésének céljával tematikus műhelynapokat szervezünk. A műhelyben lehetőség nyílik továbbképzések szervezésére is. Az iskolák igazgatói, DKA felelősei számára érzékenyítő tréningeket szerveztünk. Az oktatók digitális kompetenciájának fejlesztése mellett a változó elvárásokhoz való alkalmazkodás, a projektmódszer és az alkotópedagógia kap hangsúlyt. Kollégáink a Digitális Közösségi Alkotóműhelyben alkalmazható 18 élménypedagógiai projektet dolgoztak ki. Célunk, hogy a cselekedve tanulás és a modern technológiák megismertetése beépüljön iskoláink oktatási folyamatába. A Szakképzés 4.0 kiemelten kezeli, hogy a digitális tartalmak minden szinten beépüljenek a szakképzésbe és felnőttképzésbe. Minden képzésnek tartalmaznia kell az Ipar 4.0 követelményeit és a szakmában elvárt digitális tartalmakat. Ezeket figyelembe véve valamennyi iskolánk tanulói használják tanóra vagy szakkör keretében a DKA-t. Arra törekszünk, hogy egy-egy területet az alapoktól a legkorszerűbb technológiáig lefedjünk. Erre példa a robotika: az óvodás gyerek előbb játszik a robottal, majd összerakja. Később játékosan megtanulja a programozás alapjait. Nyári Robottábort szervezünk általános iskolásoknak pályaorientációs kiegészítő programokkal. A nagyobbak már önállóan programot írnak, és versenyeznek a saját maguk által készített és programozott robotokkal.
A gyárakban használatos robottechnológiák megismerése, programozás elsajátítása a FANUC robotcella és a Han’s kollaboratív robotkar segítségével valamennyi diákunk számára elérhető. Az elmúlt időszak fejlesztései egyaránt szolgálják saját diákjaink oktatását, a pályaorientációt, oktatói képzéseket. Erre példa a virtuális valóság alapú WeldTrainer hegesztő szimulátor, amely segítséget nyújt a hegesztési technológiák kipróbálásához és elsajátításához.
Oktatóink aktív szerepet vállalnak a tananyagfejlesztésekben is. Közismeretet és szakmai tárgyat tanító kollégáink közös munkája révén harminc témában történt olyan tananyagkidolgozás, ahol a közismereti oktatás támogatja a szakmai kompetenciák fejlesztését és elsajátítását.
Tovább szélesítjük a tehetséges általános iskolások számára létrehozott mentorprogramunkat, illetve rendszeresen írunk ki számukra pályázatokat. Ilyen pályázat keretében több száz pályaműből kiválasztva született meg a DKA logója.
„Azért lett fej formája, mert itt gondolkozni kell, a fogaskerekek azért vannak benne, mert az agynak úgy kell pörögni, mint a fogaskerekeknek, a drónt azért raktam bele, mert az a nyeremény, a robotkart pedig azért, mert a nyereményt az fogja átadni nekem.”
Mesélte a pályázat győztese, Hegedüs Petra Sára.
2021 őszétől létrehoztuk a mozgó DKA-t. A Digitális Közösségi Alkotóműhely látogat el akár a legkisebb településekre, hogy minden általános iskolás megismerkedhessen a legújabb alkotástechnológiákkal. A mobil DKA szerdától péntekig keresi fel az erre igényt tartó iskolákat. Nincs szükség különösebb eszközparkra, hiszen a speciális gépjármű felszereltsége lehetővé teszi az eszközök bemutatását, kipróbálását. Elég egy tanterem hozzá.
A résztvevők pályaorientációs beszélgetés keretében megismerkedhetnek a szakképzésben és az adott szakmákban rejlő lehetőségekkel, valamint bemutatják nekik a digitális alkotótechnológiákat.
Büszkék vagyunk a DKA-ra, iskoláink közös kincsének tartjuk. Eredményeinket ezen a téren is csapatmunkával értük el. Fontos az elkötelezett centrumvezetés, a hétköznapokban azonban a DKA vezetőre, műhelyasszisztensre hárul a megvalósítás, amelyet szakmai vezető támogat. Programjaink szervezésénél együttműködnek velük az iskolák és szakképzési referensek.
Örömmel osztottam meg tapasztalatainkat és hiszem, hogy a műhelyben alkotók egyetértenek a következő gondolatokkal.
Boldogság és motiváció:
„Sokan azt gondolják, hogy boldogabbak olyankor, amikor pihennek vagy relaxálnak. Ehhez képest nagyobb valószínűséggel számolnak be arról, hogy a legnagyobb boldogságot akkor élik át, ha elmerülnek egy tevékenységben, vagy teljesen elköteleződnek amellett, hogy megküzdjenek egy kihívással.”
(Csíkszentmihályi Mihály)