Dr. Pajtókné Dr. Tari Ilona
KOmplex ALApprogram (KOALA program) összefoglaló
A KOALA Program egy komplex módszertani iskolafejlesztési program az alapfokú oktatásban résztvevők számára.
Az iskolafejlesztés általános célja, hogy olyan diákok kerüljenek ki az iskolapadból, akik képesek funkcionálni a társadalomban, sőt hozzá is tudnak járulni a társadalom fejlődéséhez. Ki kell alakítani a társadalmi viszonylatokba való betekintést, egy kritikus attitűdöt, kreatív hozzáállást és a felelősségérzetet.
Közvetett cél:
- Cél a minőségi oktatás biztosítása a KOALA-iskolákban
- A diákokat meg kell tanítani tanulni
- Személyre szabott növekedést és fejlődést érjenek el a diákok
- Teret kell biztosítani a sokoldalúság számára
- Halmozottan hátrányos helyzetű diákok kompenzálása
- Tehetségesek gondozása, segítése
A KOALA Program olyan értékek és módszerek együttese, melynek középpontjában a heterogén csoportokban tanulók komplex személyiségfejlesztésére fókuszáló pedagógiai értékek állnak. (A közismereti tantárgyak tanítása minden 5–6. órában heterogén tanulócsoportban történik, ahol együtt dolgozik a tehetséges és a kompenzálásra szoruló tanuló és az óra egy részében pedig differenciált, személyre szabott fejlesztés zajlik.)
Ezen értékek kiegészülnek a Komplex Alapprogram további tanulástámogató módszereivel: logika-alapú, testmozgás-alapú, művészet-alapú, valamint digitális-alapú módszerekkel, amelyek a tanulás iránti pozitív attitűdöket erősítik.
A KOALA Program pedagógiai rendszerét a következő négy alapelv mentén ragadhatjuk meg: (1) Együttműködés, (2) Egyenrangúság, (3) Közösségi lét, (4) Normativitás.
Az alapelvekből levezetett kompetenciák és tanulástámogató módszerek fókuszában a helyes életgyakorlat elmélyítése és megszilárdítása áll.
A KOALA Iskola egésznapos. A tanulók ráhangolódással kezdik a napot. A közismereti tantárgyak kerettantervben foglalt óraszámait 30%-ban átalakulnak és ezen tanórák tudástartalmai átkerültek a tanulástámogató módszerek (digitális-alapú, logika-alapú, testmozgás-alapú, művészet-alapú, életgyakorlat-alapú módszerek) időkeretébe (KOALA foglalkozások), amely tudástartalmak tanítása interdiszciplinárisan történhet.
Digitális-alapú Iskolafejlesztő Módszer
Cél: Tanulók és az őket tanító tanárok igényihez igazodó személyes tanulási környezet (PLE) és személyes információs környezet, illetve tudásmenedzsment (PKM) létrehozása és működtetése.
Digitális kompetenciák fejlesztése:
- eszközhasználat:
- életvezetést támogató eszközök és alkalmazások
- tanulást támogató eszközök és alkalmazások
- digitális egészség
- digitális- és információbiztonság
- kommunikáció:
- hálózati kapcsolódás
- digitális viselkedéskultúra
- információmenedzsment:
- személyes információs környezet
- integrált tanulási környezet
- információs hozzáférés és megosztás
- időgazdálkodás
- műveltség:
- médiaműveltség
- digitalizálás és produktivitás
- digitális írástudás
- kollaboratív tudásterek
- információforrások
- digitalizált kulturális tartalmak
- online jog és kereskedelem
A Logikai-alapú Iskolafejlesztő Módszer
Cél: Azoknak a játékoknak és eszközöknek az alkalmazása, melyek sokszínűvé és motiválóvá tehetik a tanulást. Célunk nem az, hogy játékokkal helyettesítsük a tananyagot, hanem azt kiegészítve, olyan fejlődést érjünk el a gyerekek gondolkodásában, amely a „szárazabb” anyagok elsajátítását is megkönnyítik számukra, így hosszú távon a tanulási folyamatot felgyorsítsa.
- A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
- A Dienes játékok integrálása a matematika tananyagba
- A sakk alapjainak elsajátítása
- A táblás játékok alkalmazása – népek játékai
- Stratégiai játékok alkalmazása
- Logikai játékok, logisztorik – a logikai következtetési sémák alkalmazásának képessége
- Barkochba és egyéb csoportos szituációs játékok
- Kártyajátékok, bridzs
- Térszemlélet, sík- és térbeli tájékozódási képesség fejlesztése kirakós játékok segítségével
- A vizualitás szerepe a gondolkodás fejlesztésében – művészeti alprogrammal együtt (művészetek a gondolkodás fejlesztésének szolgálatában)
- A kreativitás fejlesztése
Testmozgás-alapú Iskolafejlesztő Módszer
Cél: Olyan élményszerű, a testmozgáson és a mozgásos tanuláson alapuló módszereket és tevékenységek integrálása a tanítási folyamatba melyek segítségével a tanulási folyamat eredményessége növelhető, az osztálytermi tanulás monotonitása megtörhető, a tanulási motiváció magasan tartható.
- Komplex (motoros) képességfejlesztő programok /kondícionális és koordinációs képességfejlesztés/
- Tehetséggondozó, kiválasztó (sportágválasztó) programok
- A kiemelt figyelmet igénylő tanulók (SNI, BTMN, tehetséges, HH, HHH) a testnevelés órán
- A direkt és az indirekt oktatási módszerek a testnevelésben
- A mozgásos tanulás integrálása a tanulási folyamatba (8 óra)
- A mozgásos tanulás integrálása a tanulási folyamatba (a tanteremben megvalósuló oktatásba illeszteni a mozgással való tanulás módszertanát)
- Tanórai testmozgásprogramok (pl. TAKE 10; Pass & Catch; Happy 10)
- Kereszttantervi kapcsolatok (tantárgyi kapcsolatok)
- Iskolai testmozgásprogramok
- Az egészségtudatos jövőorientált életvezetés koncepciójának iskolai megvalósítása.
- A projektmódszer alkalmazása a mozgásos tanulásban.
Művészet-alapú Iskolafejlesztő Módszer
Cél: A tanulók személyiségének és különböző kompetenciáinak fejlesztése a művészetek eszközrendszerének megismertetésével, komplex élményszerző tevékenységek végzésének segítségével.
- A művészeti nevelés értékközvetítő szerepe – Kultúrtörténet, a kultúra és hagyományok átadásának módszertana művészeti nevelésen keresztül.
- Esztétikai érzék fejlesztése élményközpontú komplex művészeti foglalkozásokkal
- Vizualitás: múzeumpedagógia, filmművészet
- Irodalom: kortárs irodalom (színházlátogatás, megzenésített versek, felolvasó estek, kreatív írás).
- Tánc
- A művészeti nevelés komplex személyiségfejlesztő hatása – önszabályozás, identitás, önértékelés, stresszoldás, önbizalom fejlesztése a művészetek által.
- Érzelmi nevelés művészeti alkotások segítségével
- Szociális kompetenciák fejlesztése (érzelmi intelligencia és közösségi nevelés) a művészeti nevelés eszközeivel
- Kóruséneklés
- Alkotócsoportokban történő vizuális művészet, új játék tervezés, szabályalkotás vizuális tevékenységekkel, közösen
- Irodalmi színpad, drámajáték
- Táncművészeti csoportok
- Térlátás-térszemlélet, idő, ritmus, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése a művészetek segítségével
- A művészetek kapcsolódásai a közismereti tárgyakhoz – hogyan segítik elő a művészetek a különböző tantárgyak tanítását
Életgyakorlat-alapú Iskolafejlesztő Program
Cél: A szociálisan értékes és egyénileg eredményes életvezetés megalapozása közösségfejlesztő és önfejlesztő magatartás- és tevékenységformák kialakításával, direkt és indirekt nevelési módszerek és eljárások adekvát alkalmazásával.
- Család, háztartás, életvitel, környezetkultúra
- Gazdasági, pénzügyi ismeretek
- Közlekedés
- Munkatevékenységek
- Pályaorientáció, közösségi szerepek
Az Alapelvek érvényesülését az intézményesített tanulási környezetben az egésznapos iskola pedagógiai programjához kapcsolódva a következő négy, életgyakorlathoz illeszkedő koncepcionális elem támogatja: (1) személyre szabott pedagógiai eljárások alkalmazása, (2) kompetencia alapú fejlesztési megoldások, (3) tanulóközpontúság érvényesülése a célokban és tevékenységekben, (4) a tanulói kreativitás aggregálása a tanulásszervezésben.